Tel/fax: 62 739-20-35
spbogdaj@sosnie.pl

Szkoła Podstawowa

im. Powstańców Wielkopolskich w Bogdaju

pozn16We wtorek - 25 października 2016 roku, uczniowie naszej szkoły wraz z opiekunami uczestniczyli w wycieczce do stolicy Wielkopolski - Poznania.

Głównym celem naszego wyjazdu była wizyta w Urzędzie Marszałkowskim oraz udział w prelekcji na temat zasad funkcjonowania Samorządu Województwa Wielkopolskiego. Przeprowadzony przez specjalistę wykład, zobrazował uczniom jak w praktyce działa administracja samorządowa oraz w jaki sposób prowadzi się obrady i sesje. Obejrzeliśmy także prezentację multimedialną, w której zwrócono szczególną uwagę na walory naszego regionu, dzieci poznały herb i flagę województwa.

Po wysłuchaniu prelekcji, która w przyszłości zaowocuje aktywnością naszych uczniów w spawach społeczno-obywatelskich, zwiedziliśmy miejsca pracy urzędników, departamenty, biura oraz salę sesyjną. Pobyt w urzędzie na długo zapadnie w pamięci naszych uczniów, gdyż niektórzy po raz pierwszy zobaczyli tak ciekawy budynek - szklaną konstrukcję, z którego ze wszystkich stron można było podziwiać panoramę Poznania. Niewątpliwie dla wszystkich niezłą frajdą była przejażdżka przeszkloną windą na 11 piętro budynku. Wizytę w urzędzie zakończyliśmy spotkaniem z panią Marzeną Wodzińską, której serdecznie podziękowaliśmy za zaproszenie oraz wspaniałe upominki i pamiątki.

Kolejnym punktem naszej wycieczki był spacer po Starym Rynku, gdzie podziwialiśmy najpiękniejszy zabytek renesansowy w Poznaniu-Ratusz. Zaciekawienie dzieci wzbudziła także stojąca przy Ratuszu kolumna, zwana Pręgierzem, na której szczycie stoi kat w stroju rycerza z uniesionym mieczem. Od towarzyszącego nam pana przewodnika dowiedzieliśmy się, że niegdyś Pręgierz służył jako miejsce kary, wykonywano tam chłosty, obcinano uszy, palce lub ręce. Po tej mrożącej krew w żyłach historii, udaliśmy się w bardziej spokojne miejsce, do świątyni zachwycającej wyglądem – bogato dekorowanej, posiadającej liczne rzeźby i marmury –Fary Poznańskiej. Po wyjściu z Kościoła, pogłaskaliśmy poznańskie koziołki oraz poznaliśmy historię Bamberki i studzienki, które są śladem kultury osadników niemieckich na poznańskim rynku. W samo południe wróciliśmy pod Ratusz, aby zobaczyć trykające się poznańskie koziołki – symbol miasta. Wiąże się z nimi legenda, wg której koziołki ukradł z podmiejskiej łąki kuchcik, który spalił pieczeń na miejską ucztę z okazji odsłonięcia ratuszowego zegara. Chciał zatuszować sprawę i po prostu je upiec, jednak gdy tylko rozległy się dzwony oznajmiające południe, koziołki uciekły i wbiegły na ratuszową wieżę. Zaczęły się trykać i tak też jest do dziś.

Ostatnim etapem naszej wycieczki była wizyta w Muzeum Powstania Wielkopolskiego. Uczniowie z zainteresowaniem słuchali przewodnika oraz trafnie odpowiadali na pytania związane z historią Patrona naszej szkoły – Powstańcami Wielkopolskimi. W muzeum zobaczyliśmy broń, mundury i sprzęt, jakimi walczyli powstańcy.

Pełni wrażeń z wyczerpującego, ale pouczającego wyjazdu wróciliśmy bezpiecznie do Bogdaju.

Dziękujemy Panu Staroście Powiatu Ostrowskiego - Pawłowi Rajskiemu za okazaną pomoc finansową oraz pani Marzenie Siof za pomoc w organizacji wycieczki oraz sprawowanie opieki nad dziećmi.

autor: M. Krawczyk

GALERIA

Komunikaty

Zebranie 1/2020/2021

Zmiana terminu zebrania!

Dnia 15 września 2020r. (wtorek)

o godz. 16.00

odbędzie się zebranie

z rodzicami.

Prosimy rodziców,

aby stosowali się

w szkole

do ustalonych zasad:

dezynfekcja rąk, zakrywanie ust i nosa maseczką.